26 Ağustos 2021 Perşembe

Gurur Ve Önyargı//Jane Austen Kitap Yorumu^^

 Selam^^
Nasılsınız? Kitap okumalarınız nasıl gidiyor? Ben bu aralar iyi gibiyim, umarım sizin de öyledir. Gurur ve Önyargı'yı bundan dokuz sene önce okumuştum, o zaman yayınevi bilgim şimdi ki gibi olmadığı için Martı yayınlarından çıkanı okudum, oysa ki bilseydim İş Bankası Kültür Yayınlarındaki baskıdan okurdum. Ne diyelim, bilmemek değil öğrenmemek ayıp. Sonuçta öğrendim ve bu baskıdan okudum. Neyse, şu an fazla boş yazdığımı düşünüp burada, bu konuyu kapatıyorum. :D
Gurur ve Önyargı, nam-ı diğer Aşk ve Gurur'un uyarlanmış filmine bayılıyorum. Her fırsatta izleriz ikizle ama kitabı okuduğum zaman hiç okumamış gibi geldi bana. Düşünceler, aşklar daha farklıydı ve daha çok sevilmeyi hak etti.

Anneleri tarafından evliliğe zorlanan beş kardeşin aşk, sevgi, nefret, gurur ve önyargıyı anlatan kitabımızda kız kardeşlerin hayatı yeni gelen komşuları ile değişir.
Gururun yanında önyargılarıyla sınanan Lizzy zamanla yaşadığı tecrübeleri ile çok fazla hata yaptığını anlayacak ama bunu telafi edebilir miydi?
Yanlış tanıdığı Bay Darcy'nin düşüncelerini değiştirebilir miydi?


Konuyu aslında herkes biliyor ama konu kısmı boş kalınca kendi çapımda bir şeyler yazayım dedim. Bilmeyenler için biraz karışık olabilir ama kitabı okuduğunuzda anlayacaksınız. :)
Aslından çok fazla bir şey dememe gerek yok bence, çok çok az vardır okumayan ya da bilmeyen, o yüzden ben sadece az biraz filmle kıyaslama yapıp, kitabı sevip sevmediğimden bahsedeceğim.
İlk olarak filmde Bay Darcy'ye bayılıyordum, kitabıyla aşık oldum. 💓 Filmde Darcy'nin sonradan Lizzy'ye karşı bir şeyler hissettiğini düşünüyordum ama kitapta baştan Lizzy hakkında atıp tutsa da hemen gözüne kestirmiş Darcy bey :D
Hatta arada sürekli kendini sorguladı, ailesine katlanacak kadar seviyor mu Lizzy'yi diye. Ee sonradan gittiklerine göre demek ki sevgisi güçlü değilmiş.
Darcy filmdeki gibi aşırı tatlıydı ama filmdeki mi yoksa kitapta ki Darcy mi diye sorsalar film derim. Filmde baştan hislerini göstermese de bakışları, Lizzy'ye karşı davranışları daha çok geçmişti bana.
Bu baştan dediğimde ikinci baloda dansa davet etmeleri falan değil, daha ilk baloda Darcy'nin hislerini okuyoruz. Darcy'nin şimdilik bu kadar, dediğim gibi filmle birebir aynı, sadece kitabın ismiyne baktığımız zaman Darcy gururlu mu, önyargılı mı? Onun cevabını da aldım, Darcy gururlu, önyargılı değil. Evet Jane için yanlış karar vermiş olsa da oradaki hata kimde biliyoruz. Bana göre öyle, o zaman şimdi Lizzy'ye geçebiliriz.
Aslında ilk Lizzy'yi yazmalıydım ama gelişigüzel yazdım Darcy geldi. :D


Lizzy'yi filmdeki kadar sevdim ama filmden daha çok kızdım. Hele o Wickham'da gözü kapalı güvenmesi sinirlerimi bozdu. Darcy'yi sevmiyor, hakkıdır ama Wickham'ı senelerdir de tanımıyor ama A dese inanıyor. Tabii bildiğimiz gibi çok fazla başı yandı. Hak etti diyemeyeceğim, filmde her izlediğimde üzülürüm ama Darcy'de yeni geldi, bu ne kin, bu ne nefret Lizzy. Cidden çok kızdım. Kitap iki yüz yıl önce yazılmış olsa da Jane Austen'cığım neden böyle bir şey yazdın anlatsana bi? :D
Bence Lizzy hem Gururlu, hem de önyargılı. Hatta bunu kendi de az buçuk söylüyor. İlk olarak Darcy'i tanımadan yargılaması, sonradan gururlu olduğundan kendine ve ailesine laf ettirmemesi.
Yüzyıllar önce yazılan kitap hakkında daha fazla ne diyeyim ki, bu kadar yazmama, kızmama rağmen gelmiş geçmiş en iyi klasiklerden bence. Yine izlesem bıkmam, her izlediğimde hep yeni şeyler keşfediyorum. Bu arada dizisini izliyordum geçen sene, bitiremedim nedense. :D Ama bence dizi filmden daha iyi. İster istemez kısacık olmak zorunda film, o yüzden her sahneyi izleyemiyoruz. Evet, yine bir gün kendi kendime serzenişte bulunup, sonra kendimi ikna ediyorum. :D 

Diğer kız kardeşlerden Jane kitapta daha çok iyimserdi, filmde o his bana geçmedi. Dizide de öyle, kitapta Jane iyilik timsali gibiydi. Diğer kardeşler ve karakterler yine aynıydı.
Filmde en çok yara aldığımız yer ise son sahne. Her zaman içimize oturuyor filmdeki o saçma son sahne. Çekilen bir sahne var ama neden filmde yok. Neyse ki Jane Austen bizi düşünmüş ve neler neler yazmış o sona. Tabii orada da aşırı kıl olduğum yerlerde olmadı değil. Neyse. :D


Genel olarak eksi yönlerinden bahsetmiş olsam da Gurur ve Önyargı çok çok sevdiğim klasiklerden. Okuyalı dokuz yıl olmuş olabilir ama yeri ben de hep ayrı.
Okumayanlar varsa okusun bence, eğer ben böyle klasiğe gelemem derseniz filmini, hatta ve hatta dizisini izleyin derim.
Ben şu an uyarlama olan Lost In Austen dizisini izliyorum, dört bölümcük ve seveni de çok. Bakalım ben beğenecek miyim. :)
Son olarak klasik kitaplara puan vermiyorum, azıcık eleştiriyorum ama. 😆





Alıntılar^^


"Önünde mutsuz bir seçenek var Elizabeth. Bugünden itibaren anne babandan birine yabancı olmak zorundasın. Annen Mr.Collins'le evlenmezsen bir daha yüzüne bakmayacağını söylüyor, ben de evlenirsen bir daha yüzüne bakmayacağımı söylüyorum."

-En sevdiğim alıntı. :D-


*****


"...Sık sık kendi kibrimizden başka bir şey değildir bizi aldatan. Kadınlar hayranlığı olduğundan daha anlamlı sanıyorlar."




"Boşuna mücadele ettim. İşe yaramayacak. Duygularım bastırılır gibi değil. Size ne büyük bir tutkuyla hayran ve aşık olduğumu söylememe izin verin."


*****


Kızın duygularına ilişkin az bir şey kuşkuları vardı; ama oğlan besbelli hayranlıkla yanıp tutuşuyordu.


-Buradaki oğlan Darcy 😊😆-


*****


Onun sevgisini kıskanıyordu, sevgisini hissetmeyi artık umut edemese de. Ondan haber almak istiyordu, ona ulaşmanın hiçbir imkanı olmadığı halde. Onunla mutlu olabileceğine inanıyordu, artık bir araya gelmeleri imkansız göründüğü halde.


-Elizabeth büyük konuşmuştu, sonra bunları söyledi. 😋-





Kabul edilmiş aşıklar konuşup güldürler, kabul edilmemiş olanlar sessizdiler.


*****


"Her şeyi başlatan saati ya da yeri veya bakışı ya da sözleri ayırt edemiyorum. Çok zaman önce. Başladığını anlamadan kendimi ortasında buldum."






Diğer yorumlarımda görüşmek dileğiyle^^



Buralarda da varım^^




5 yorum:

  1. En sevdiğim kitaplardan birisi. Filmine ben de bayılmıştım. Her ikisini de okuyup izleyince daha da anlam kazanıyor ve farklı birbirinin farklı yönlerini dolduruyor :)

    YanıtlaSil
  2. Emeğinize sağlık güzel bir inceleme olmuş :) Kitap ve film karşılaştırması farklı bir bakış açısı olmuş. bende daha önce farklı bir yayın evinden okudum ama İş Bankası tercih sebebi olmalı böylesi baş yapıtlarda

    YanıtlaSil
  3. bütün filmlerini, dizilerini izledim, emma nın da, aşk ve gurur un da :) bu romanı da bikaç defa okudum. jane eyre ile birlikte en sevdiğim romanlarda ilk beş te bunlar, don kişot bir de :)

    YanıtlaSil
  4. Ben bir kaç ay önce okudum, çok güzeldi. Kitabın altı bölümlük dizisi var Pride and Prejudice adında. Kitapla birebir aynı. :)

    YanıtlaSil
  5. Ben okuyalı on dört sene oldu. Bir ara ben de tekrar okumak istiyorum. Kitapta evlenme teklif ederken kurulan cümlelere bayılmıştım. "Siz" diyerek evlenme teklif etmesi çok hoşuma gitmişti :)

    YanıtlaSil

Elinizi korkak alıştırmayın.^^ :D